ARTA reflexions

Buy this CD at cdmusic.cz F1 0119-2
Total time - 79:38
vlastislav matoušek
taki ochi
  1. taki ochi, ryugenji Real Audio
  2. taki ochi, fudaiji
  3. taki ochi, kinko ryu
  4. asahidaki waterfall
  5. inside the circle / v kruhu

“Představa, že cosi tak neuchopitelného a éterického jako je hudební skladba může být jediným hmotným pozůstatkem slavného chrámu, mně připadala fascinující. Ještě navíc taková skladba, která by měla znít jako “šumění větru v bambusovém háji”. Tak totiž býval popisován zvukový ideál tajemné meditace dechu, zvané suizen, praktikované potulnými mnichy nicoty sekty fukeshu”, píše Vlastislav Matoušek v průvodním textu ke svému zatím poslednímu CD projektu.

Uvedením taki ochi, jedné z reprezentativních skladeb esoterických nočních obřadů v zen-buddhistických chrámech a Matouškovy vlastní kompozice V kruhu na společné nahrávce pořízené během listopadové noci v bechyňském klášteře se v jedné atmosféře prolíná minulé s přítomným, tradiční s novátorským, vzdálené s blízkým. Psané kompozice doplňuje autentický záznam jemného zvuku padající vody, pod jejímž dojmem kdysi kdosi svou skladbu taki ochi vytvořil.

Vlastislav Matousek Vlastislav Matoušek vystudoval na hudební fakultě AMU v Praze kompozici a postgraduální kurz hudební teorie. V roce 1996 jako stipendista Japan Foundation studoval hru na shakuhachi u Kifu Mitsuhashiho v Tokiu a japonskou tradiční hudbu u prof. Osamu Yamagutiho na University of Letters v Osace. Na hudební fakultě AMU v Praze v roce 2001 obhájil disertaci Kinetika v etnické hudbě a získal doktorát v oboru hudební teorie-teorie skladby. Od roku 1991 přednáší etnomusikologii na katedře teorie a dějin hudby hudební fakulty AMU v Praze, od roku 1999 také na Ústavu pro hudební vědu FF UK v Praze. Jako teoretik se zabývá hudbou mimoevropských kultur, hudební kinetikou a organologií. Spolupracuje jako hudební publicista s Českým rozhlasem v Praze. Je autorem mnohdy značně excentrických skladeb, často s účastí exotických nástrojů a elektroniky, s oblibou uplatňuje netradiční vyjadřovací prostředky a postupy. Jako interpret - zejména na japonskou bambusovou flétnu shakuhachi a další exotické a folklorní nástroje z vlastní rozsáhlé sbírky - sólově vystupuje při prezentaci svých skladeb, často v kombinaci s elektronikou. Na historické dudy moldánky, niněru, hackbrett, platterspiel a další historické a lidové nástroje hraje a zpívá se souborem Schola Specialis hudbu středověku a východočeský folklór. Na exotické perkuse (tabla, dholak, tibetské mísy etc.), folklorní flétny a další nástroje hraje od r. 1979 meditativní hudbu inspirovanou orientem v souboru Relaxace – CD: Dhjána (ARTA, 1991), Kadael (ARTA, 1993), Český kóan, Morning Prayer, Indian Inspiration ad.



Catalogue jazz  News jazz  Artists jazz  Catalogue classics  News classics  Artists classics 
Catalogue reflexions  News reflexions  Artists reflexions 


Home

  © 2hp 10-28-2003